Horse Derby (myös Fintoto Derby tai pelkästään Derby) oli Motion Avenuen tuottama ravipeli, jota esitettiin vuosina 2005-2006. Derbyssä kilpailtiin laukkaamalla hevosilla, joista ensimmäisenä maaliin ehtinyt voitti. Hevonen liikkui vierittämällä pallo pelin alakulmassa näkyneisiin reikiin.

Horse Derbyä pelattiin soittamalla pelin puhelinnumeroon. Hevosia ohjattiin näppäilemällä numeroita. Pallot vierivät tästä oikeisiin reikiin ja antoivat hevosille vauhtia. Puhelimen ja televisiolähetyksen välillä oli 1-3 sekunnin viive riippuen televisiolähetyksestä.

Itse peliin katselijat pystyivät osallistumaan peliin äänitaajuuspuhelimella eli matkapuhelimilla tai äänitaajuusvalinnalla varustetuilla lankapuhelimilla.

Mikäli pelaaja ei rekisteröinyt itselleen pelinimeä, ilmestyi pelaaja peliin pelinimellä AnonXXXX, jossa XXXX on hänelle annettu numero.

Kun puhelu avautui, henkilön ääni pyysi osallistujaa syöttämään puhelinnumeronsa äänimerkin jälkeen sekä painamaan #-näppäintä. Toimenpide yhdisti pelaajan pelinimeen tai AnonXXXX –tunnukseen sekä edellisiin pelisuorituksiin. Tämän jälkeen henkilön ääni kertoi pelaajan osallistumisesta seuraavaan lähtöön tai pelaajan joutumisesta jonoon. Osallistumisen yhteydessä pelaajalle arvottiin rata ja ratanumero kerrotaan puhelimessa. Jonotustilanteessa ääni kertoi pelaajan joutuneen jonoon ja että seuraava lähtö alkaa hetken kuluttua.

Kun pelaaja sai puhelimessa ilmoituksen hevosensa ratanumerosta, on hän mukana seuraavassa lähdössä. Peli alkoi lyhyen Intron jälkeen, kun kuvaruutuun ilmestyi ravirata hevosineen. Välittömästi tämän jälkeen pelaaja sai alkaa heittämään palloa. Pallo oli saman värinen kuin pelaajan hevonen. Pelaaja sai pisteitä seuraavalla tavalla:

Punainen reikä = 3 pistettä

Oranssi reikä = 2 pistettä

Keltainen reikä = 1 piste

Sininen reikä = 0 pistettä

Hevonen liikkui yhtä monta pykälää radalla, kuin heitosta tulee pisteitä. Pallon heittäminen tapahtui painamalla puhelimen näppäintä numero 5. Pallo lähti heitettäessä siihen suuntaan mihin pallokaukalossa liikkuva nuoli osoittaa kyseisellä heittohetkellä. Pelaajan oli kuitenkin huomioitava, että pelaajan televisioverkosta riippuen, heiton ja pallon lähtemisen välillä on 1-3 sekunnin viive. Palloja sai heittää noin 2,2 sekunnin välein.

Pelin voittaja oli hevonen, joka ensimmäisenä ylittää maaliviivan. Kaikki pelaajat saivat loppupisteitä pelistä niin paljon kuin he saivat pisteitä pelin aikana. Näiden pisteiden avulla muodostettiin TOP-lista, jonka 20 parasta pelaajaa näytettiin kuvaruudulla.

Derbyssä saattoi esiintyä usein bugi, jossa eräs hevosista sai varaslähdön ennen muita, eli alkoi jo laukata ennen kisan alkamista.

Horse Derbyssä oli mukana selostaja, jonka puheet olivat kuitenkin etukäteen äänitetty. Aluksi selostaja oli hiljainen, mutta myöhemmin hänelle tehtiin puheet.

Derbyn tarjosivat yleisölle Fintoto Oy ja Urheilukanava. Pelin toteutti Icareus Entertainment Solutions Oy.